Zatwierdzona trasa kolejowa CPK: Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko o długości 152 km

Zatwierdzona trasa kolejowa CPK: Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko o długości 152 km

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, oficjalnie zatwierdził wybór wariantu inwestorskiego dla nowej linii kolejowej łączącej Ostrołękę, Łomżę, Pisz i Giżycko. Owa trasa ma długość około 152 kilometrów, a informacja o jej zatwierdzeniu została przekazana przez spółkę w komunikacie wydanym w czwartek.

Decyzja o wyborze konkretnego wariantu jest wynikiem analiz przeprowadzonych w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). W trakcie prac rozważano cztery potencjalne opcje. Ostatecznie, zielone światło otrzymał wariant W14. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez spółkę, cechuje się on najmniejszą ilością nieruchomości zabudowanych, które musiałyby zostać nabyte na potrzeby realizacji inwestycji.

Centralny Port Komunikacyjny podkreślił, iż wybrany wariant uzyskał najwyższe noty podczas analiz modeli rozwoju, technicznych i środowiskowych. Wraz z realizacją wybranej trasy, powstaną 12 nowych punktów obsługi pasażerów oraz zostanie wykorzystana istniejąca linia kolejowa na odcinku Ostrołęka – Śniadowo – Łomża.

Spółka CPK podała również, że planowana maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich wyniesie 250 km/h, natomiast dla ruchu towarowego 120 km/h. To otworzy możliwość skrócenia czasu przejazdu, co zostało zilustrowane na przykładzie trasy Ostrołęka – Łomża. Po zakończeniu inwestycji, jej pokonanie ma zająć jedynie 18 minut. Dodatkowo, podróż z Centralnego Portu Komunikacyjnego do Giżycka ma potrwać około 2 godzin i 20 minut.

Wybór trasy nie był przypadkowy i bazował na konsultacjach z samorządami lokalnymi oraz mieszkańcami regionu. Z badań ankietowych wynika, że to właśnie wariant W14 cieszył się największym uznaniem społeczności lokalnej. Wybrany wariant zostanie teraz włączony do projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej.

Dodaj komentarz